ملاکها و معیارهای داوری طرحهای جشنواره ششم

اگر چه ساختار‌های مختلفی جهت تدوین و نگارش طرح کسب و کار وجود دارد ولی به جهت امکان مقایسه بهتر طرح‌های ارایه شده توسط داوران و انتخاب برترین آن‌ها، رعايت الگوهای ارایه شده برای شرکت کنندگان الزامی است. معیارهای کلی داوری با توجه به نکات زیر تدوین شده است:
·       سطح خلاقیت، ابتکار و نوآوری بکار گرفته شده
·       چگونگی استفاده از فرصت تشخیص داده شده برای کسب درآمد
·       انتخاب مدل کسب و کار متناسب با فناوری، تيم اجرايی و موضوع
·       امکان‌پذیری فنی، قابلیت اجرا و ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری
·       برخورداری تيم پيشنهادی از توان لازم برای تدوين و اجرای طرح
 
داوری طرح‌ها طی مراحل زیر صورت می‌گیرد:
مرحله اول داوری : شامل بررسی طرح‌ از نظر نوآوری و سطح فناوری طرح
مرحله دوم داوری : شامل بررسی طرح‌ها از نقطه نظر محتوا و عملیاتی بودن فناوری بکار گرفته شده در طرح، قابلیت تجاری سازی طرح، رعایت اصول و ساختار نگارش گزارش طرح و پرداختن به جزییات هر یک از سرفصل‌های طرح کسب‌وکار
مرحله نهایی داوری : بصورت ارایه حضوری و در ایام برگزاری جشنواره 
طرح اولیه (حداکثر در ۳ صفحه)
سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای طرح کسب و کار اولیه شامل:
۱- مشخصات کلي طرح
شامل عنوان طرح، نام طراح یا طراحان، مدت تخمینی انجام طرح، میزان سرمایه اولیه موردنیاز
۲- خلاصه طرح (چکیده اجرایی)، تشریح و توجیه فناوری
منظور از خلاصه طرح شرح مختصری از ایده/طرح کسب و کار است که پاسخگوی سوالات زیر باشد.
۲-۱- نوآوری طرح چيست؟
۲-۲- فناوری طرح در بازار موجود (ایران و جهان) در چه وضعیتی است؟
۲-۳- وجوه تمایز طرح در مقایسه با طرحهای موجود چيست؟
۲-۴- چه نیازی از جامعه را برآورده کرده و احيانا چه مسائل جنبی را به همراه دارد؟
۲-۵- به نظر شما این طرح در کدام بخش زیر قرار می گیرد؟

o        فناوری نانو

o        بیوتکنولوژی

o        محیط زیست

o        فناوری اطلاعات و ارتباطات

o        صنایع خودرو

o        معدن و صنایع معدنی

o        نفت، گاز و پتروشیمی

o        مکانیک

o        الکترونیک
o        مواد

o        مهندسی پزشکی
o        مالی

o        نساجی
o        فرهنگی

o        صنایع غذایی
o        سایر
 

طرح کامل
سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای تدوین طرح کسب و کار به همراه وزن هر کدام از امتیازهای کل طرح عبارتند از: 
۱- مشخصات کلي طرح
شامل عنوان طرح، نام طراح یا طراحان، مدت تخمینی انجام طرح، میزان سرمایه اولیه موردنیاز
۲- خلاصه طرح (چکیده اجرایی) (۲%) 
۳- تشریح و توجیه فناوری (۲۸%)
۳-۱- سوابق و تاریخچه فناوری
۳-۲- نوآوری
۳-۳- فرآیند دستیابی به فناوری (مهندسی معکوس، اختراع، ...) و نوع محافظت از آن
۳-۴- زمینه‌های کاربرد فناوری
۳-۵- وضعیت کنونی فناوری و مقایسه با فناوری‌های رقیب
۳-۶- ریسک‌های مربوط به فناوری و راه حل‌های کاهش آن
۳-۷- تأثیرات اجتماعی / مزایای فناوری / ویژگی‌های منحصر بفرد
۳-۸- ارزش مالی فناوری و نحوه ارزش‌گذاری آن (فناوری مورد نظر را چگونه وچقدر قیمت گذاری می کنيد)
۴- تشریح مدل کسب و کار (۱۵%)
۴-۱- توصیف محصول، خدمت ويا فناوری که قرار است به فروش برسد
۴-۲- محصول، خدمت ويا فناوری تا چه اندازه قابليت تجاری سازی دارد.
۴-۳- چگونگی ورود به بازار(توليد، فروش محصول نهايی يا فروش دانش فنی)
۴-۴- چه نیازی از جامعه را پاسخ می‌دهد(تعدد مشتريان، تنوع مشتريان(دولتی/خصوصی))
۴-۵- فرایند تولید کالا یا خدمت (برون سپاری/ تولید داخلی، دستی/ مکانيزه)
۴-۶- شکل کسب و کار (حقوقی ، حقیقی، مجازی، شبکه‌ای)
۴-۷- پتانسیل ها و فرصت های ایجاد شده از کسب و کار (ارضای نیاز مشتری، منحصر به فرد بودن خدمت یا محصول)
۴-۸- ارتباط این کسب و کار با کسب و کارهای دیگر
۴-۹- گستره کسب و کار و فرصت های توسعه آن( محلی/ منطقه‌ای/ ملی/ بین‌المللی)
 5- مطالعه و بررسی بازار(18%)                                                                                   
۵-۱- ارایه اطلاعات بازار شامل داده‌های بازار، فهرست قیمت‌ها و ...
۵-۲- تحلیل صنعت (پیش‌بینی و آینده این کسب و کار، رقبای این کسب و کار)
۵-۳- مطالعه و تحقیق بازار (بخش‌بندی بازار، پتانسیل بازار)
۵-۴- روش بازاریابی واستراتژی توزيع(برنامه بازاريابی برای محصول، خدمت و يا فناوری مورد نظر چيست؟)
۶- برنامه اجرایی و سازمانی (۹%)
۶-۱- امکانات و فناوری‌های موردنیاز برای اجرا
۶-۲- تأمین‌کنندگان امکانات و محل اجرا
۶-۳- ساختار مدیریت اجرایی (مشخصات نیروی انسانی و نحوه بکارگیری، ...)
۷- برنامه‌ریزی و توجیه مالی (۱۵%)
۷-۱- میزان سرمایه مورد نیاز ( ثابت و جاری) و نحوه تامین آن
۷-۲- میزان هزینه‌های تولید سالیانه
۷-۳- پیش‌بینی و توجیه درآمدها
۷-۴- پیش‌بینی حساب سود و زیان و نقطه سر‌به‌سری
۷-۵- تحلیل حساسیت مالی طرح
۸- ارزیابی ریسک کسب و کار (۱۲%)
۸-۱- بحث و بررسی در ارتباط با منشاهای ریسک در طرح سرمایه‌گذاری (میزان سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید محصول یا خدمت، میزان درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمت)
۸-۲- بحث و بررسی در ارتباط با علت‌های ایجاد ریسک (تورم، عدم استفاده از ظرفیت نصب شده، اشتباه در برآورد و ...)
۸-۳- انجام تحلیل حساسیت برروی عامل یا عوامل ریسک‌پذیر و شناسایی عامل یا عوامل مهم
۸-۴- راه‌های مقابله با ریسک‌ها و نحوه بر طرف کردن ضعف‌ها
۹- ارایه مراحل اجرا و زمان‌بندی آن‌ها (۱%) 
۱۰- ضمایم و سایر مستندات